Jesus Christ krijgt overvolle zaal muisstil

Foto: Danny van Kolck

Bij het betreden van de uitverkochte zaal ziet het er niet naar uit alsof binnen enkele minuten op het toneel een degelijk voorbereidde voorstelling zal plaatsvinden. Er is bedrijvigheid alom. Mannen en vrouwen in bijna uniforme witte en zwarte polo’s lopen over het toneel, zoeken naar spulletjes, staan duidelijk verstaanbaar met bekenden in het publiek te telefoneren en orkestleden repeteren alsof ze de noten vandaag voor het eerst zien.

Dit is anders dan we gewend zijn van MuBo, dat zichzelf hét musicalgezelschap voor de Duin- en Bollenstreek noemt, en de laatste jaren naam heeft gemaakt met ambitieuze uitvoeringen van onder andere My Fair Lady, Aïda en Cats. Vorig jaar waagde men zich zelfs met ruim 150 deelnemers aan een grootse locatievoorstelling. Hoog in haar vaandel staat dat iedereen die wil mee mag doen. “Misschien waren voor een legendarische musical van Andrew Loyd Webber en Tim Rice audities toch geen overbodige luxe geweest…” denk ik, als na, de overigens eerste loepzuivere gitaarnoten van de ouverture, ook nog eens (b)lijkt dat voor de hoofdrol van Jesus een willekeurige man uit de zaal wordt getrokken.

347A6610 (1)

Het blijkt opzet. We zijn door regisseur Hans Hollander, al vanaf het begin in 2009 regisseur en artistiek leider bij MuBo, op het verkeerde been gezet, zoals hij dat voortdurend doet. In zijn regie lijkt het of hij ons blijvend over het verhaal wil laten nadenken, al ware het dat je het voor het eerst hoort. Maar we weten toch allemaal hoe het afloopt? Zo laat hij bijvoorbeeld Jezus, die de voorstelling begint in een goochelaarsoutfit, Judas bevelen hem te kussen. Mixt hij beelden van hedendaagse kerken in moordend tempo door de tempelscene en plaats hij de scene van Herodus op een golfbaan.

Ook zoiets: Herodus, als brallende golfkakker, raffelt zichzelf een beetje ongeïnterresseerd door de eerste coupletjes richting Jezus om dan na een bewust wat knullig opgezet maar feilloos uitgevoerd dansje magistraal uit te pakken waardoor zijn heerlijke stem zaligmakend door de zaal schalt.

Vernuftig en soepel wordt van de sobere decorstukken een kruis gebouwd en beseffen we ons dat we de hele avond eigenlijk al naar het kruis hebben zitten kijken. De slotscene met Jezus hoog op het kruis in het midden en de voltallige 55-koppige cast op het toneel is niet alleen indrukwekkend maar ook stilmakend. Zeker als dan ook het beeld op het achterdoek voor de zoveelste maal verandert en ons een spiegel wordt voorgehouden.

347A6586

Uitmuntend is missschien wel de voornaamste kwalificatie voor deze prestatie. Ongelofelijk hoe dit team van professionals deze groep tot ongekende hoogte wist te brengen. De strakke en goed overdachte vormgeving van Huub Wullems. De enorme hoeveelheid schitterende kostuums die voor MuBo zo typerend is. De prachtige beelden op het achterdoek. Om nog te zwijgen over alle details die werkelijk tot in de finesse zijn uitgevoerd. Maar het allermeest schittert op het toneel van de Muze een geweldige groep mensen.

Het plezier spettert er vanaf. En wat een talent! We noemen een Judas, nog maar eens Jezus en Herodus maar ook Pilatus, Maria en Petrus. Annas en Kajafas die, bijna gelijk de twee mopperende Muppets, uit de zaal het toneel op komen gestapt. Of het olijke zangduo dat gewapend met gitaar de zaal opzweept. Alles ondersteund door een opzwepend en briljant spelende rockband.

Graag hadden we hierboven de namen van de acteurs genoemd, maar het mooi verzorgde en eveneeens professioneel ogende programmaboekje vermeldt de namen niet per rol. Ook daarmee lijkt een statement afgegeven: Iedereen in deze productie is even belangrijk, zowel voor als achter de schermen. Zo valt bijvoorbeeld op te maken dat Piet van der Zwet MuBo’s eigen toneelmeester is. En dat is, zeker in deze tijd, een prachtige boodschap die we mee naar huis nemen: De kracht van het collectief is vele malen groter dan die van het individu.

We hadden een heerlijke avond. MuBo stijgt hier letterlijk en figuurlijk boven zichzelf uit. Een prestatie van formaat!”

12898319_10204594293096832_6353476696580260573_o

Nu al verheugen we ons op de producties die MuBo voor de komende tijd aankondigt: Man van la Mancha in oktober 2016, Sunset Boulevard in mei 2017 en Chess in oktober 2017. En het mooie is: Bij MuBo mag iedereen meedoen. Het enthousiasme is zo aanstekelijk dat wij het overwegen!

Op vrijdag 15 april 2016 houdt MuBo een informatieavond voor haar nieuwe producties in Hotel de Nachtegaal te Lisse. Daar wordt uitleg gegeven over meedoen aan Sunset Boulevard, A Christmas Carol en Chess. Aanmelden kan via de website www.stichtingmubo.nl.

recensie door: Carl F. Rich

Cookieinstellingen