Eerste stap naar werkorganisatie HLT

Foto: Lisa de Blok

De colleges van Hillegom, Lisse en Teylingen bieden hun raden het plan van aanpak voor de gezamenlijke werkorganisatie aan. Het plan van aanpak staat beschreven in ‘het spoorboekje’ om te komen tot één ambtelijke organisatie.

Deze aanpak wordt de komende maanden uitgewerkt in het bedrijfsplan, dat begin 2016 af moet zijn. Het implementatieplan volgt in april 2016.

Bundeling van ambtelijke krachten

De drie colleges willen met de bundeling van ambtelijke krachten een nog betere dienstverlening leveren aan inwoners, bedrijven, instellingen, colleges en raden, waarbij zij efficiënter werken en minder kwetsbaar zijn.

Plan van aanpak

Het plan van aanpak is een eerste stap richting deze werkorganisatie en benoemt belangrijke onderwerpen, zoals de juridische vorm, het takenpakket, financiën en dienstverlening. Het laat zien welke mogelijkheden er zijn en geeft adviezen. De raden bespreken het plan in de gelijktijdige commissievergaderingen op 14 oktober en nemen een besluit tijdens de gelijktijdige raadsvergaderingen op 29 oktober.

Dichtbij en nabij inwoners en besturen

De nieuwe werkorganisatie blijft dichtbij en nabij inwoners en gemeentebesturen. Dit betekent dat medewerkers samen met inwoners, ondernemers, andere gemeenten en partijen werken aan de tot standkoming van beleid. En inwoners blijven in hun eigen gemeente terecht kunnen voor gemeentelijke producten en diensten.

Dienstverlening modern en efficiënt

De bundeling van krachten betekent een kwaliteitsverbetering van de dienstverlening. De gemeenten willen hun klanten op een moderne en efficiënte manier helpen: digitaal waar het kan en persoonlijk waar het moet. Kernwoorden zijn kwaliteit, zorgvuldigheid, snel en persoonsgericht. Waar de dienstverlening nu verschilt, moet dit op termijn op een vergelijkbaar niveau komen.

Sterke, kundige organisatie

Met de ambtelijke samenvoeging willen de gemeentebesturen een sterke en deskundige organisatie. De kwetsbaarheid van functies neemt af. Er is in de nieuwe organisatie een grotere bezetting op cruciale functies. Professionalisering zorgt voor deskundige en strategische medewerkerkers die complexe vraagstukken nog beter aan kunnen. Hiermee versterken de gemeenten hun positie in de regio en in de provincie.

Meer grip op kosten

Met de samenvoeging willen de gemeenten meer grip op de kosten. Uit ervaringen van andere gemeenten blijkt een besparing van 5% mogelijk. Deze besparing mag echter niet ten koste gaan van de kwaliteit. De besparing moet gevonden worden in de bedrijfsvoeringskosten.

Projectkosten

Voor deze verbeterslag vragen de colleges gezamenlijk 1,5 miljoen euro aan de raden. Dit bedrag is exclusief de kosten voor ICT, het transformatieplan en kosten die voortkomen uit het sociaal plan. In het bedrijfsplan werken de gemeenten de terugverdienperiode voor dit bedrag uit. De gemeenten leveren ook personeel voor de projectorganisatie. Elke gemeente bekijkt zelf of zij deze personeelsleden tijdelijk vervangt of ambities tijdelijk bijstelt.

Cookieinstellingen