Honderd jaar Teylingen College KTS Voorhout
Een middag vol vakmanschap, innovatie en prachtige herinneringen. Bouwstenen die dinsdag 5 november de pijler vormden van het eeuwfeest ‘Honderd jaar Teylingen College KTS Voorhout’, een markante school die een eeuw terug begon als de Bisschoppelijke Nijverheidsschool en vandaag de dag als de écht beroepsgerichte school in de regio niet meer is weg te denken.
KTS: Meer dan een school
“De KTS is meer dan een school”, verkondigt schooldirecteur Dennis Engelhart vol trots. “KTS is een begrip. Op de KTS maak je het!” In een inspirerende speech zet Engelhart ‘zijn’ school voor het voetlicht. Herinneringen ophalend en stilstaand bij de rijke geschiedenis van de KTS vertelt hij hoe 21-eeuws onderwijs er uit kan zien.
De KTS door de jaren heen
De start als Nijverheidsschool
Een eeuw geleden begon KTS als de Bisschoppelijke Nijverheidsschool. De eerste leerlingen die binnenkwamen waren klaar om een vak te leren. De school heeft doorheen de jaren verschillende transformaties ondergaan, en staat vandaag de dag bekend als een echt beroepsgerichte school in de regio.
Een school van innovatie
Niet bepaald verwonderlijk dat met een aantal van richting de 950 leerlingen de KTS alsmaar aan populariteit wint, mede gezien de schreeuwende vraag uit het bedrijfsleven om vaklui. Oud-directeur Ton de Groot heeft 27 jaar lang met de scepter gezwaaid (1995-2022). In zijn praatje duidt hij dat de KTS geen doorsneeschool is, maar een innovatieve school die continu het randje blijft opzoeken, maar ook de samenwerking met het bedrijfsleven.
De rol van KTS in de Teylingse gemeenschap
Wat de KTS bijzonder maakt, is hoe de school echt deel uitmaakt van de Teylingse gemeenschap. “Er is echt een wisselwerking met de omgeving”, zegt burgemeester Carla Breuer daarover. “Voor menigeen worden de deuren geopend. Van de carnavals- en zwemvereniging tot de kinderkookclub.”
Het onderwijs bij KTS
Op de KTS ligt de nadruk niet op de fouten - geen schriften vol met rode strepen -, maar op talent. Dat wat een leerling goed kan, wordt tot ontwikkeling gebracht. Met als resultaat een klimaat waarin een kind kan groeien en bloeien.
Een eik die hopelijk nog vele nieuwe generaties met ambachtelijke kennis, zelfvertrouwen én een diploma zal zien uitstromen.”