D66 vraagt college naar spoorwegovergang Voorhout

Foto: Google Maps

Afgelopen zaterdagmiddag heeft zich voor de tweede maal in twee jaar tijd een ongeval met een voertuig op de spoorwegovergang in Voorhout voorgedaan. Bij het ongeval op 26 november 2015 zijn twee personen overleden. Bij de aanrijding op 11 november zijn gelukkig geen personen gewond geraakt.

De D66-fractie is geattendeerd op de voor onbekenden onduidelijke en onoverzichtelijke verkeers- en voorrangssituatie aan met name de Herenstraat/Beukenrode/Churchilllaan zijde. Zij hebben in het verleden diverse malen aangedrongen op het overzichtelijker en veiliger maken van de betreffende spoorwegovergang. Ter illustratie heeft D66 in 2009 een filmpje van de drukke en onoverzichtelijke situatie bij de spoorwegovergang gemaakt.

Uiteindelijk heeft het college toen geconcludeerd dat extra (veiligheids-/voorrang) maatregelen of ondertunneling niet nodig of te duur waren. Na 2009 is zowel het treinverkeer als het autoverkeer op de Jacoba van Beierenweg en de Herenstraat fors gegroeid. Hierdoor is de verkeersveiligheid verder afgenomen.

Eind 2015 heeft het college op namens het CDA gestelde vragen over de verkeersveiligheid geantwoord dat behalve het plaatsen van een extra fluorescerend bord (daadwerkelijk aan de Jacoba van Beierenwegzijde geplaatst) geen aanvullende maatregelen nodig zijn. Dit bord lijkt onvoldoende te werken.

Naar aanleiding van beide ongevallen en het toenemende auto- en treinverkeer bij de spoorwegovergang Voorhout heeft de D66 de volgende vragen gesteld aan het college:

  • Is het college nog steeds van mening dat de verkeerssituatie ter plaatse voldoende overzichtelijk en veilig is? Waarom heeft zij deze mening?
  • Is het college nog steeds van mening dat geen extra (veiligheids-/voorrang) maatregelen ter plaatse nodig zijn? Waarom heeft zij deze mening?
  • Mogelijk zijn er betere of overzichtelijkere en veiligere spoorovergang ontwerpen beschikbaar? Is het college bereid met de NS en de spoorinfrastructuurbeheerder ProRail in gesprek te gaan over de verkeerssituatie bij de spoorwegovergang? Zo ja, welke insteek kiest het college voor dit gesprek?
  • Is het college bereid een eerder onderzocht plan voor ondertunneling, ondergronds aanleggen van het spoor of herontwerp van de verkeerssituatie ter plaatse opnieuw te bezien?

Deze vragen zullen door het college van burgemeester en wethouders moeten worden beantwoord.

Lees ook: Auto geraakt door trein in Voorhout

Cookieinstellingen