Onveilige verkeerssituaties in Teylingen

Foto: pixabay

De verkeersveiligheid in de gemeente Teylingen laat op veel plaatsen te wensen over. Het CDA heeft een motie ingediend om deze punten onder de aandacht te brengen en te kunnen verbeteren.

Door een onderzoek onder de inwoners van Teylingen is van verkeersonveilige locaties en knelpunten een inventarisatie gemaakt. In de volgende commissie Ruimte op 1 november zal deze motie inhoudelijk worden behandeld, maar hier alvast een overzicht van de gevaarlijke verkeerspunten die volgens de Teylingers nodig eens aangepakt zouden moeten worden.

Verkeersonveilige situaties

Op de volgende punten is het volgens de inwoners van onze gemeente uitkijken geblazen. Het CDA hoopt dat er met deze motie snel en doeltreffend iets aan gedaan kan worden. Tot die tijd is het dus handig om rekening te houden met gevaarlijke situaties op de volgende punten:

Warmond

  • Het fietspad vanuit Leiden via de Merenwijk naar Warmond langs de Padoxlaan; de oversteek ter hoogte van de inrit jachthaven is een gevaarlijk punt.
  • Fietspad langs de Herenweg richting Sassenheim; bij de oversteek richting Wasbeeklaan is beveiliging met stoplichten aan te bevelen.
  • Nog een onveilig oversteekpunt; waar men de Herenweg kan oversteken om de Krusemansstraat in te gaan als je vanaf de Albert Heijn komt.
  • Het oversteekpunt van de Herenweg in de Meerrustlaan en de voetgangersoversteekplaats bij de Albert Heijn leveren gevaarlijke situaties op, vooral als er bij de Albert Heijn een vrachtwagen staat waar je niet om heen kunt kijken.

Sassenheim

  • De hoeveelheid aan verkeersknelpunten met name in en om het centrum-winkelgebied.
  • De oversteekplaats Palfreniersweg-Diligence-Velthuijzen van Zantenpad ligt in een bocht met een fietspad. Er wordt soms hard gereden door auto’s, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.
  • Oversteken bij de kruising Hoofdstraat/Warmonderweg is gevaarlijk aangezien het een brede weg betreft zonder stopmogelijkheid voor voetgangers/fietsers halverwege.
  • Gevaarlijke situaties komen geregeld voor bij het oversteekpunt naar de Zandslootkade ter hoogte van huisnummer 108 aan de Hoofdstraat in Sassenheim.
  • Op de kruising Menneweg-Parklaan heb je verkeer van alle kanten. Een idee; geen reclame op ooghoogte maar hoger plaatsen.
  • De oversteek van de Wildrijklaan naar de Hoofdstraat; op het fietspad komen met enige regelmaat onverwachts fietsers van rechts. Fietsers van links zijn moeilijk te zien vanwege de haag.
  • Bij de parkeerplaatsen aan de Hoofdstraat bij de Katholieke kerk worden tijdens het parkeren (brom)fietsers/scooters makkelijk over het hoofd gezien.
  • De kruising Hoofdstraat/Hortuslaan/Kerklaan; auto’s bewegen zich, tegen de regels in, vanuit de Kerklaan de Hortuslaan in. Verkeer vanuit de Hortuslaan naar de Kerklaan moet de kruising over, zigzaggend door het winkelend publiek.
  • Op de Kerklaan komen grote vrachtwagens en moeten ter hoogte van de Big Bazar achterwaarts de AH insteken en belemmeren daarbij het verkeer.
  • Het parkeren van (brom)fietsen in het winkelgebied is onoverzichtelijk. Gecombineerd met de uitstallingen van winkeliers door het gebied is er voor de voetgangers en met name mensen met een beperking, rolstoelers/scootmobielen en kinderwagens geen doorkomen aan.
  • Aan de Hoofdstraat zijn de rioolkolken/putten langs de Hoofdstraat zodanig gesitueerd dat zich daarin straatvuil en bladeren ophopen en ontstaan grote plassen op het fietsgedeelte.
  • De verkeerssituatie ter hoogte van het zebrapad op de kruising Hoofdstraat en Wilhelminalaan is niet veilig.
  • De oversteek van de Diligence naar het fietspad; als je met de fiets bij de haaientanden staat, kan je niet zien wat er van rechts komt.
  • Ouders die hun kinderen naar de peuterspeelzaal op de Diligence brengen stoppen op de weg om hun kind te laten uitstappen of parkeren langs het hek van de school.
  • Op verschillende plekken hangen borden dat door rood rijden gevaarlijk is, behalve op de Zandslootkade. Juist daar fietsen vooral scholieren gewoon door.
  • Bij de oversteek bij de Mecklenburg/Vliegeniersweg wordt een oversteek voor gemotoriseerd verkeer gecombineerd met de oversteek voor fietsers en voetgangers. De oversteek voor de fietsers wordt helemaal niet aangeduid en de borden van de voetgangersoversteek staan buiten beeld van de automobilist.
  • Door Voorhout zie je op de doorgaande wegen bij (bijna) alle voetgangersoversteekplaatsen verlichte borden naast en zelfs veel boven de weg. In Sassenheim moeten oversteekplaatsen het doen met de reguliere borden met de gele attentierand.
  • Een gevaarlijk punt is de uitrit van de Berkenlaan linksaf naar de Lindenlaan. Bijna altijd nemen auto’s voorrang terwijl fietsers voor hen van rechts komen.
  • Bij het station in Sassenheim; oversteken met voetgangers op het fietspad. Auto’s en bussen hebben voorrang en nemen die ook met behoorlijke snelheid.
  • Als je de bocht door het tunneltje wilt nemen bij het station, stoot je je hoofd tegen de wegwijzerpaal.
  • In de ochtendspits komen veel (brom)fietsers naar het station en kruisen daarbij de Hoofdstraat ter hoogte van de Wasbeekerlaan. Velen maken de oversteek door ter hoogte van de Vliegeniersweg de rijbaan op te gaan en het voorsorteervak voor auto’s naar de Wasbeekerlaan te gebruiken.
  • Langs de Hoofdstraat op de hoek Parklaan/Hoofdstraat en bij de verkeerslichten Koetsiersweg fietsen scholieren vaak met z’n tweeën of drieën naast elkaar.
  • Het verkeerslicht op de kruising Koetsiersweg voor het oversteken naar de Zuiderstraat. Groepen scholieren sorteren met hun (brom)fietsen links voor het verkeerslicht op de kruising van de Hoofdstraat/Koetsiersweg voor. Het (brom)fietsverkeer dat de kruising wil oversteken wordt hierdoor versperd.

Voorhout

  • De drie zebrapaden op de Herenstraat vanaf de zijstraat Beukenrode tot aan de spoorwegovergang; het verkeer vanuit de Churchilllaan krijgt vaak geen voorrang, vanaf de Beukenrode richting spoor rijdt men gewoon door.
  • Het stukje fietspad van 60 meter naast OBS De Achtbaan in de wijk Oosthout is een stuk smaller dan de fietspaden die erop aansluiten en zo ontstaat hier een soort fuik.
  • Op de oversteekplaatsen van de Oosthoutlaan wordt incidenteel te hard doorgereden.
  • In de Peperstraat rijdt men veel te hard. De parkeerdruk en parkeeroverlast is zo groot dat het zicht op spelende kinderen onvoldoende is.
  • De verschillende oversteekpunten bij de kruising Schoutenlaan/Oosthoutlaan dienen te worden aangepakt (ter hoogte van Schoutenlaan 32 & 22). Er ligt een breed
    zebrapad, maar de fietsers hebben bijna geen ruimte om elkaar te passeren en de auto’s rijden daar regelmatig heel hard.
  • Op de nieuwe rotonde bij de Nagelbrug in Voorhout krijgen de fietsers uit Noordwijk geen voorrang op de auto’s uit Voorhout. Gevaarlijk wanneer de KTS uitgaat en de scholieren met 100 tegelijk op dit punt afkomen.
  • Voor de doorstroming van de toekomstige busverbinding moet de rotonde aan het einde van de Oosthoutlaan wijken. Op dit moment loopt de A44 al vast bij de oprit Sassenheim bij veel invoegend verkeer.
  • Op de Oosthoutlaan moeten voor de doorstroming van de bus twee zebra’s verdwijnen rond de bushalte Elzenhorst, van deze bushalte maken veel werknemers van de Maregroep gebruik.
Cookieinstellingen